Wednesday, July 4, 2012

15 syaaban=nisfu syaaban

Hadis daripada Ummul Mukminin Sayidatina 'Aisyah R.A telah berkata : "Aku telah kehilangan nabi S.A.W pada suatu malam, maka aku telah keluar untuk mendapatinya maka baginda berada (sedang berdiri di kawasan perkuburan) Baqi' sambil mendongakkan kepalanya ke langit. lalu baginda berkata : Wahai 'Aisyah, adakah kamu takut Allah dan Rasulnya melakukan kezaliman ke atas kamu? Berkata 'Aisyah : Bukan demikian sangkaanku tetapi aku menjangkakan kamu telah pergi kepada sebahagian daripada isteri-isteri kamu (atas perkara-perkara yang mustahak lalu aku ingin mendapat kepastian). 
 
Lalu baginda bersabda : Sesungguhnya Allah Ta'ala telah turunkan (malaikatNya dengan perintahNya) pada malam nisfu Sya'ban ke langit dunia, lalu Allah mengampunkan dosa-doa (yang dilakukan oleh hambaNya) lebih banyak daripada bilangan bulu-bulu yang terdapat pada kambing-kambing peliharaan (bani) Kalb."

[Hadis Riwayat Al-Tirmizi, Ibnu Majah dan Imam Ahmad.]
 
antare laen2 hadis: 
 
 
 
 
oleh itu marilah kite same2 m'hidupkan nisfu syaaban dgn b'puase pd siang harinye & beribadah pade malam harinye :)  mudah mudahan kite sume diredhai dan diberkati oleh Allah S.W.T ~amin~




No comments:

Post a Comment